.

Tuesday, February 5, 2013

Tip Red Velvet Cake tak pahit...

....gara2 aku post kat FB & Instagram gambar2 Red Velvet Cake yg aku buat beberapa hari lepas (tgk link eh), ramai yg tanya dan minta tip mcm mana nak buat supaya cake ni tak rasa pahit. Alamak...aku bukan la pakar bakeri utk jawab soalan ni. Tapi, aku cuba jawab berdasarkan pengalaman aku yg 'pakar' menderhaka kat resipi dan gemar buat DIY cake.

...ok, Red Velvet Cake ni sebenarnya proses pembuatannya tak ada la payah mana. Kalau korang dah jumpa 'key' nye mmg tak jadi hal. Sgt senang dan cukup mudah nak menggodek bahannya menjadi adunan.

... kalau korang tanya Puan Google or Yahoo, mmg byk resipi kek ni. Tapi, sebelum korang cuba baca cara buatnya betul2. Memang la kita teruja nak buat, tapi kalau x baca dan paham betul2, buat membazir bahan je (ini berdasarkan pengalaman aku sendiri ok).

...Red Velvet mmg ada rasa coklat skit, tapi korang jgn tamak. Korang bukan nak buat kek coklat, so tak payah bubuh byk2. Nama pun Red Velvet kan, so tentu guna pewarna merah (aku paling ngeri part ni, kalau bole jgn la mkn kerap sgt terutama utk budak2...x berapa elok la). Gunakan pewarna daripada water based ye, puan2. Kat kedai bakery banyak jual pewarna drpd water based ni.

...sukatannya pulak, bergantung tahap kemerahan yg korang nak. Kalau nak merah gelap, letak lebih. Kalau nak merah lipstik yg 'mak ngah tu' letak skit je la. Red Velvet yg menggunakan Beet Root (Ubi Bit Merah) sebagai pewarna merahnya lagi bagus. Kalau rajin, lebih baik guna cara ni sebab bahannya semula jadi dan sihat (tapi biasalahkan, kalau dah malas nak guna cara mudah je).

...utk gula pula, bg yg tak berapa suka terlalu manis sukatannya memadai 2 cawan je. Jgn la sampai tawar, nanti terasa la pahitnya tu sebab kita letak pewarna agak byk biasanya 2-3 sudu. Selainnya, korang godek la mcm biasa. Ye, prosesnya sama mcm kita buat kek biasa tu. Bezanya, ada pewarna merah je.

...ok itu je la yg aku mampu ckp kat sini, kalau ada yg tanya lagi aku update kemudian eh ^_^

... aku share resipi yg aku gunakan:

Bahan A: Kering
250 gram tepung kek
1 tsp baking powder
1 tsp baking soda
1/2 tsp garam
1/2 cawan serbuk coklat

* bahan2 ni campur bersama, sebati

Bahan B:
250g butter, lembutkan suhu bilik
300g gula kastor/ kurangkan if x nak manis
3 biji telur/suhu bilik
240 ml buttermilk/susu segar pun boleh
2 tbsp pewarna merah
1 tsp esen vanila

Cara membuatnya:
1.  Pukul butter sampai kembang, masukkan gula dan pukul lagi 3-4 minit.
2. Masukkan telur satu persatu, kemudian bubuh esen vanila.
3. Kemudian masukkan buttermilk dan pewarna merah, kemudian bubuh tepung.
4. Bubuh esen vanila. Kacau sebati, tapi jgn over ye nanti kek jadi tak moist pulak.
5. Masukkan dalam loyang dan bakar sehingga masak. Suhu antara 170-180 darjah celcius (bergantung pd oven masing2 la yek  )


Ini aku pakaikan 'baju' buttercream jek sebab x mkn cream cheese
Merahnya...
Over bakar...leka tgk tv
Kalau guna pewarna daripada Beet Root a.k.a Ubi Bit Merah lagi bagus puan2 ^_^

No comments: